Úřad průmyslového Vlastnictví

lista_vynalezy.jpg

Všeobecné poznámky

Záhlaví jednotlivých tříd obecně znamenají obory, do nichž výrobky a služby v zásadě patří. Ke zjištění správného zatřídění každého jednotlivého výrobku nebo služby je nutné nahlédnout do abecedního seznamu výrobků a služeb a současně vzít v úvahu vysvětlivky vztahující se k různým třídám.

Nelze-li výrobek zatřídit pomocí seznamu tříd, vysvětlivek a abecedního seznamu výrobků, musí se postupovat podle kritérií obsažených v níže uvedených poznámkách:

  • Hotový výrobek se zásadně zatřiďuje podle své funkce nebo účelu. Jestliže funkce nebo účel hotového výrobku nejsou uvedeny v žádném záhlaví třídy, pak se příslušný hotový výrobek zatřídí analogicky podle jiných slučitelných hotových výrobků uvedených v abecedním seznamu výrobků a služeb. Jestliže se ovšem žádný takovýto výrobek nenajde, musí se k jeho zatřídění použít další náhradní kritéria, jako například materiál, z něhož je výrobek vyroben, nebo způsob jeho činnosti.
  • Je-li hotovým výrobkem víceúčelový kombinovaný předmět (například hodiny, v nichž je zabudováno rádio), pak lze takovýto výrobek zatřídit do všech tříd, které odpovídají kterékoli z jeho funkcí nebo zamýšlenému účelu. Avšak, pokud má výrobek nějaký hlavní účel, měl by být zařazen do příslušné třídy. Jestliže nejsou tyto funkce nebo účel uvedeny v žádném záhlaví tříd, musí se pro zatřídění takovéhoto výrobku použít další náhradní kritéria uvedená pod bodem (a) výše.
  • Suroviny nezpracované nebo částečně zpracované se v principu zatřiďují podle materiálu, z něhož se skládají.
  • Výrobky, s nimiž se uvažuje jako se součástí jiného výrobku, se v principu zatřiďují do stejné třídy jako příslušný výrobek pouze v případech, kdy stejný typ výrobků nelze normálně použít k jinému účelu. Ve všech ostatních případech se musí použít kritérium uvedené pod bodem (a) výše.
  • Jestliže se výrobek, ať již hotový nebo ne, zatřiďuje podle materiálu, z něhož je vyroben, a přitom je vyroben z různých materiálů, je třeba takovýto výrobek v principu zatřídit podle materiálu, který v něm převažuje.
  • Kazety (pouzdra, schránky, bedny) přizpůsobené výrobku, pro který jsou určeny, jsou v principu zatřiďovány do stejné třídy jako výrobek.

Nelze-li službu zatřídit pomocí seznamu tříd, vysvětlivek k těmto třídám a abecedního seznamu služeb, musí se postupovat podle kritérií obsažených v níže uvedených poznámkách:

  • Služby se v zásadě zatřiďují podle oborů činností specifikovaných v záhlaví tříd služeb a podle jejich vysvětlivek nebo v případě, že nejsou uvedeny, pak analogicky podle jiných srovnatelných služeb uvedených v abecedním seznamu služeb.
  • Služby týkající se pronájmu se v podstatě zatřiďují do stejných tříd jako služby poskytované pronajatými předměty (například pronájem telefonů zahrnutý ve třídě(Třída 38). Leasingové služby jsou analogické ke službám týkajících se pronájmu a proto by měly být zatříděny stejným způsobem. Avšak, služby týkající se financování formou koupě na splátky jsou zatříděny ve třídě 36 (Třída 36)jako finanční služby.
  • Služby poradenské, informační nebo konzultační se v podstatě zatřiďují do stejných tříd jako služby odpovídající předmětu porady, informace nebo konzultace, například poradenství v oblasti dopravy(Třída 39)poradenství v oblasti podnikového řízení(Třída 35)finanční poradenství(Třída 36)konzultace v kosmetickém oboru(Třída 44). Poskytování porady, informace nebo konzultace elektronickými prostředky (telefonicky, pomocí počítače) nemá na zatřiďování těchto služeb žádný negativní dopad.
  • Prostředky, kterými je služba poskytována, nemají na zatřídění služby v podstatě žádný vliv. Například, finanční konzultační služby jsou zatříděny do(Třída 36)bez ohledu na to, zda jsou tyto služby poskytovány osobně, telefonicky, online nebo ve virtuálním prostředí. Tato poznámka však neplatí, pokud se z důvodu prostředků, jakými je služba poskytována, nebo místa dodání služby mění účel nebo výsledek dané služby. To je například případ určitých služeb poskytovaných ve virtuálním prostředí. Například dopravní služby spadající do(Třída 39)zahrnují pohyb zboží nebo osob z jednoho fyzického místa na jiné. Avšak ve virtuálním prostředí nemají tyto služby tentýž účel nebo výsledek a pro správné zatřídění je nutné je upřesnit, např. simulované dopravní služby poskytované ve virtuálním prostředí pro zábavu (Třída 41).
  • Služby poskytované v rámci franšízingu jsou v zásadě zařazeny do stejné třídy jako konkrétní služby poskytované poskytovatelem franšízy (např. obchodní poradenství týkající se franšízingu(Třída 35)finanční poradenství související s franšízingem(Třída 36)právní služby související s franšízingem(Třída 45).