z
z
PŘEDSEDA
ÚŘADU PRŮMYSLOVÉHO VLASTNICTVÍ
Mgr. Ing. Josef KRATOCHVÍL
V Praze dne 28.08.2015
Zn. sp. O-513166
Č.j.: O-513166/D15042901/2015/ÚPV
R O Z H O D N U T Í
Předseda Úřadu průmyslového vlastnictví na návrh rozkladové komise
ve věci rozkladu podaného dne 18.5.2015 přihlašovatelem, K., proti rozhodnutí
Úřadu průmyslového vlastnictví ze dne 21.4.2015 o zamítnutí přihlášky
kombinované ochranné známky zn. sp. O-513166 ve znění „Komunistická
strana Československa KSČ", po přezkoumání napadeného rozhodnutí
rozhodl takto:
Podle ustanovení § 90 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád,
ve znění pozdějších předpisů, se rozklad zamítá a napadené rozhodnutí se
potvrzuje.
O d ů v o d n ě n í
Ve shora uvedené věci bylo vydáno rozhodnutí o zamítnutí přihlášky
citované ochranné známky s odůvodněním, že ve smyslu ustanovení § 4
písm. f) zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochranných známkách"), je
přihlašované označení vyloučeno ze zápisu do rejstříku ochranných známek,
neboť je v rozporu s veřejným pořádkem a dobrými mravy. Tento rozpor
shledal orgán prvého stupně řízení především v tom, že symboly, které tvoří
přihlašované kombinované označení (rudá hvězda, vyobrazení srpu a kladiva),
jakož i text „Komunistická strana Československa KSČ" odkazují na dobu před
rokem 1989 a komunistickou ideologii, která však byla zákonem č. 198/1993

2
Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, ve znění
pozdějších předpisů, prohlášena za zločinnou, nelegitimní a zavrženíhodnou.
Proti tomuto rozhodnutí podal přihlašovatel v zákonem stanovené lhůtě
rozklad, v jehož odůvodnění uvedl, že hlavním důvodem, pro který
přihlašovatel (K.) žádá o registraci ochranné známky, je dosáhnout odlišení od
ostatních subjektů, což je ostatně, jak sám Úřad uvádí, hlavním významem a
smyslem ochranné známky, tj. odlišit na trhu výrobky či služby jednoho
subjektu od výrobků a služeb druhého subjektu. Přihlašovatel se chce
jednoznačně odlišit nejen jako dosud pouze svým politickým programem, ale
také svou značkou, a to od ostatních subjektů, které ve svém názvu jen
zneužívají slovo komunistická. K podání přihlášky ochranné známky byl
přihlašovatel vybídnut i veřejností, která měla v období voleb problém rozlišit
strany se slovem „komunistická" v názvu. Přihlašovatel rovněž poukazuje na
skutečnosti, že v současné době jsou v České republice registrovány tři takové
politické strany.
Přihlašovatel se dále vyjádřil k tvrzení orgánu prvého stupně řízení, že
přihlašovaná ochranná známky je schopná oslabovat morální hodnotová
pravidla ve společnosti a pohoršovat spotřebitele. Tyto závěry shledal
přihlašovatel „žertovnými". Orgán prvého stupně řízení dle názoru
přihlašovatele odmítl jeho vyjádření a postupoval podle speciálního zákona,
avšak zdůvodnění svého rozhodnutí, podle přihlašovatele, opírá o zákon jiný.
Na základě všech výše uvedených argumentů přihlašovatel navrhuje,
aby napadené rozhodnutí bylo zrušeno a v řízení o předmětné přihlášce
ochranné známky bylo pokračováno a jeho ochranná známka byla zapsána do
rejstříku ochranných známek.
Rozhodnutí o rozkladu se opírá o následující důvody.
Podle ustanovení § 4 písm. f) zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných
známkách, ve znění pozdějších předpisů, nezapíše Úřad do rejstříku
označení, které je v rozporu s veřejným pořádkem nebo dobrými mravy.

3
Ve smyslu ustanovení § 22 odst. 1 téhož zákona není-li přihlašované
označení způsobilé zápisu podle ustanovení § 4 nebo § 6, Úřad přihlášku
zamítne. Není-li přihlašované označení způsobilé zápisu do rejstříku jen pro
část výrobků či služeb, Úřad přihlášku zamítne v tomto rozsahu. Údaje o
rozhodnutí o zamítnutí přihlášky Úřad zveřejní ve Věstníku.
S přihlédnutím k ustanovení § 89 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb.,
správního řádu, ve znění pozdějších předpisů, odvolací orgán přezkoumal
napadené rozhodnutí a řízení, které jeho vydání předcházelo, v rozsahu
námitek uvedených v rozkladu a zjistil následující skutečnosti.
Kombinované barevné označení zn. sp. O-5136166 v podobě
bylo dne 28.4.2014 přihlášeno pro následující výrobky a služby dle
mezinárodního třídění výrobků a služeb:
(9) nahrané i nenahrané nosiče pro přenos záznamů, informací, obrazu a
zvuku, především videokazety, CD-ROM, DVD, elektronické publikace,
stahovatelné obrazové soubory;
(16) fotografie, papír a výrobky z papíru a lepenky, zejména reklamní,
propagační a užitkové výrobky z papíru, tabule reklamní z papíru nebo
lepenky, plakáty (billboardy), brožury, dopisní papír, etikety, kromě textilních,
formuláře, kalendáře, knihy, mapy, papírové praporky a vlajky, tištěné
periodické a neperiodické publikace, ročenky, firemní tiskopisy, blahopřání,
vzory pro výšivky, vzory na kopírování;
(35) propagace a reklama, styky s veřejností, systemizace informací do
počítačových databází, vydávání reklamních nebo náborových, propagačních

4
a inzertních textů, šíření informací prostřednictvím veřejných datových sítí a
propagace a reklama přes Internet, venkovní propagace a reklama;
(38) šíření tiskovin, přenos zpráv a obrazových informací pomocí počítače,
včetně Internetu;
(41) elektronické publikování, organizování politických akcí a konferencí,
vedení kolokvií, kongresů, přednášek (školení), sympozií, seminářů,
organizování plesů, organizování soutěží (vzdělávacích nebo zábavných),
vydavatelská a nakladatelská činnost, zejména vydávání novin, časopisů,
knih, včetně vydávání tiskovin prostřednictvím počítačových sítí, obrazové
zpravodajství, poskytování vzdělávacích informací, vydávání elektronických
knih a časopisů on-line, poskytování on-line elektronických publikací (bez
možnosti stažení), poskytování on-line videí, bez možnosti stažení.
Z obsahu spisu vyplývá, že Úřad již dne 30.9.2014 ve zprávě o výsledku
věcného průzkumu předmětné přihlášky ochranné známky přihlašovateli sdělil,
že přihlašované označení je vyloučeno ze zápisu do rejstříku ochranných
známek podle ustanovení § 4 písm. f) zákona o ochranných známkách, neboť
je tvořeno symboly komunistické ideologie a označením K., která ve své
činnosti směřovala k potlačování lidských práv a demokratického systému, a
proto bylo přihlašované označení shledáno v rozporu s veřejným pořádkem a
dobrými mravy a nelze je zapsat do rejstříku ochranných známek.
Přihlašovatel ve svém vyjádření doručeném Úřadu dne 23.10.2014
uvedl, že s hodnocením Úřadu nesouhlasí, a to zejména proto, že Úřad není
příslušným k provedenému hodnocení politických stran. Jediným příslušným
úřadem je Ministerstvo vnitra ČR, které K. (přihlašovatele) posuzovalo, včetně
jejích stanov, a to v kontextu zákona
č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu.
K. byla řádně zaregistrována ve smyslu zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů
(dále též „zákon o politických stranách"). Přihlašovatel také uvedl, že symboly
- srp a kladivo - jsou symboly pracujících v základních oborech lidské činnosti
(zemědělství a průmysl) a pokud se týká rudé pěticípé hvězdy, tento symbol
má několik států, s nimiž Česká republika udržuje diplomatické styky, na
vlajce. Symboly užité v přihlašovaném označení nejsou v České republice
zakázány.

5
Ve svém sdělení ze dne 5.1.2015 však orgán prvého stupně řízení
argumentaci přihlašovatele odmítl a zdůraznil, že jedině Úřad průmyslového
vlastnictví je v rámci své působnosti povinen posuzovat označení přihlášené
k zápisu jako ochranná známka podle podmínek stanovených zákonem č.
441/2003 Sb., o ochranných známkách. Důvody, pro které nelze označení
zapsat podle ustanovení § 4 uvedeného zákona, jsou důvody veřejnoprávními
a mají mimo jiné zabránit zápisu takových označení, která by z hlediska
morálních hodnotových pravidel ve společnosti mohla tyto principy oslabovat,
případně spotřebitele pohoršovat, pokud budou užívána za účelem označení
zboží na trhu. Orgán prvého stupně řízení také odkázal na rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu č.j. 3 As 29/2007-95, který vyslovil, že „podmínky
pro zápis přihlašovaného označení do rejstříku ochranných známek jsou
upraveny zcela nezávisle na podmínkách pro registraci a vznik sdružení
upravených v zákoně č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů". Analogicky tedy
postupoval orgán prvého stupně řízení, když porovnával podmínky pro zápis
politické strany podle zákona č. 424/1991 Sb. a zápis označení stejného znění
jako ochranné známky podle zákona č. 441/2003 Sb. Proto, s ohledem na
významovou stránku přihlašovaného označení, trval orgán prvého stupně
řízení na svém hodnocení, že přihlašované označení není způsobilé zápisu do
rejstříku ochranných známek podle ustanovení § 4 písm. f) zákona o
ochranných známkách.
V reakci na toto sdělení zaslal přihlašovatel další vyjádření, které bylo
Úřadu doručeno dne 23.2.2015, ve kterém uvedl, že K. vznikla v roce 1921 a
po roce 1989 nebyla postavena mimo zákon ani nebyla pozastavena její
činnost a nebyla zakázána. Dne 7.1.2015 provedlo ministerstvo registraci
změny stanov K., přičemž název ani jeho zkratka, uvedené v přihlašované
ochranné známce, nebyly změněny. Přihlašovatel odmítá tvrzení, že jeho
přihlašované označení, v němž jsou užity symboly nástroje poctivé lidské
práce (srp, kladivo) a rudá hvězda, by mohlo oslabovat morální hodnotová
pravidla. K případnému pohoršení na základě užívání „označení zboží na trhu"
nemůže dojít, neboť je všeobecně známo, že K. jako politická strana podle
ustanovení § 17 odst. 2 zákona o politických stranách nepodniká, tudíž ani
nevstupuje se zbožím na trh.

6
Následně orgán prvého stupně řízení vydal napadené rozhodnutí, neboť
přihlašovateli se nepodařilo vyvrátit výsledek věcného průzkumu.
K argumentům přihlašovatele orgán prvého stupně řízení uvedl, že právě
skutečnost, že název strany a zkratka nebyly vůbec změněny, přičemž i
symboly zůstávají stejné, svědčí výhradám Úřadu. Běžný občan totiž při
spatření přihlašovaného označení nebude schopen rozlišit, zda se vztahuje
k subjektu před rokem 1989, jenž byl zákonem č. 198/1993 Sb. prohlášen za
organizaci zločinnou a zavrženíhodnou, nebo zda je užit subjektem
současným, který se však svým odkazem na dobu vzniku K. a jejím XXIII.
sjezdem hlásí k „předlistopadovému" subjektu.
Odvolací orgán se tedy při přezkoumání důvodů, které vedly k vydání
napadeného rozhodnutí, jako stěžejní otázkou zabýval tím, zda je možno
přihlašované kombinované označení kvalifikovat jako označení nezpůsobilé
zápisu do rejstříku ochranných známek ve smyslu ustanovení § 4 písm. f)
zákona o ochranných známkách.
Podle ustanovení § 4 písm. f) zákona o ochranných známkách je ze
zápisu do rejstříku ochranných známek vyloučeno označení, které odporuje
veřejnému pořádku nebo dobrým mravům. Uvedené ustanovení představuje
tzv. výhradu veřejného pořádku, o níž zákonodárce předpokládal, že bude
naplněna ve vztahu ke konkrétní situaci správním uvážením rozhodujícího
orgánu. Odvolací orgán v dané věci vyšel z obecné definice pojmu „veřejný
pořádek". Koncept veřejného pořádku vychází z toho, jak je chápán ústavními
principy České republiky obsaženými zejména v Listině základních práv a
svobod (vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 2/1993), na nichž právní řád,
s ohledem na zásady společenského uspořádání, musí bezvýhradně trvat.
Vznést výhradu veřejného pořádku a dobrým mravů je v diskreční pravomoci
Úřadu.
V projednávaném případě je přihlašované kombinované označení
tvořeno v obrazové části prvkem rudé pěticípé hvězdy, uvnitř níž je v bílém
provedení umístěn srp a kladivo, v typickém překříženém provedení. V levé
části přihlašované označení je pak umístěn text - název strany „Komunistická
strana Československa" na jednom řádku, a pod ním uprostřed písmena
„KSČ", která představují zkratku označení strany.

7
Pokud se týká obrazových symbolů - srp a kladivo (obvykle překřížené)
představují symboly
spojení dělnictva a rolnictva. Často jsou užívány
spolu
s rudou hvězdou (nejznámější použití těchto symbolů bylo na vlajce
Sovětského svazu a používaly je také další státy v souvislosti s politickou
ideologií šířenou z bývalého Sovětského svazu, jež byla založena na
myšlenkách socialismu a komunismu).
Právě rudá pěticípá hvězda je
symbolem komunismu a obecně socialismu, nejčastěji symbolizuje pět prstů
ruky dělníka, nebo pět kontinentů. Rudá barva reprezentuje krev prolitou v boji
a také to, že všichni lidé mají stejnou barvu krve bez ohledu na rasu, pohlaví či
společenské postavení. Rudá hvězda je symbolem samotné revoluce již od
18. století, kdy byla použita během Velké francouzské revoluce. K jejímu
významnějšímu použití došlo během ruské občanské války. Tyto symboly se
spolu s šířením komunismu na konci 40. let do střední a východní Evropy a
vůbec po vzniku sovětské sféry vlivu rozšířily i do nově ovládaných zemí a
začaly představovat komunismus na celosvětové úrovni. Jejich užívání
postupně v 90. letech minulého století klesalo a některých zemích je jejich
zobrazení dokonce zakázáno.
Ohledně slovních prvků, které tvoří textovou část přihlašovaného
kombinovaného označení, je třeba říci, že představují tradiční název politické
strany, která se zformovala již v roce 1921, svou úlohu pak sehrála zejména
v průběhu druhé světové války, kdy se stala významnou silou domácího i
zahraničního protinacistického odboje. V únoru roku 1948 převzala
Komunistická strana Československa moc v zemi a postupně docházelo
k potlačování demokracie a základních lidských a politických práv občanů.
V důsledku toho po změnách, které nastaly po událostech v listopadu roku
1989, byl přijat zákon č. 198/1993 Sb.,
o protiprávnosti komunistického režimu
a o odporu proti němu, ve kterém bylo konstatováno, že „Komunistická strana
Československa, její vedení i členové jsou odpovědni za způsob vlády v naší
zemi v letech 1948 - 1989, a to zejména za programové ničení tradičních
hodnot evropské civilizace, za vědomé porušování lidských práv a svobod, za
morální a hospodářský úpadek provázený justičními zločiny a terorem proti
nositelům odlišných názorů, nahrazením fungujícího tržního hospodářství
direktivním řízením, destrukcí tradičních principů vlastnického práva,

8
zneužíváním výchovy, vzdělávání, vědy a kultury k politickým a ideologickým
účelům, bezohledným ničením přírody".
V ustanovení § 2 tohoto zákona je deklarováno, že režim založený na
komunistické ideologii, který rozhodoval o řízení státu a osudech občanů
v Československu od 25. února roku 1948 do 17. listopadu roku 1989, byl
zločinný, nelegitimní a je zavrženíhodný. Komunistická strana Československa
byla organizací zločinnou a zavrženíhodnou obdobně jako další organizace
založené na její ideologii, které ve své činnosti směřovaly k potlačování
lidských práv a demokratického systému.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti odvolací orgán konstatuje, že
se se závěry učiněnými orgánem prvého stupně řízení v rámci věcného
průzkumu ztotožňuje. Přihlašované kombinované označení je jak ve své
obrazové části, tak svými slovními prvky tvořeno symboly/slovy, která evokují
politické uskupení, které působilo v České republice od roku 1921 a zejména
po druhé světové válce vyvíjelo činnost směřující k potlačování základních
lidských práv a svobod a k likvidaci demokracie, tedy hodnot, ke kterým se
Česká republika v současné době hlásí a na jejichž základě buduje moderní
společnost.
Pokud tedy orgán prvého stupně řízení shledal přihlašované označení
jako vyloučené ze zápisu do rejstříku ochranných známek pro rozpor
s veřejným pořádkem a dobrými mravy, je nutné, aby se odvolací orgán, na
základě rozkladových argumentů přihlašovatele, který toto hodnocení shledal
jako neopodstatněné („žertovné" - citace přihlašovatele), zabýval otázkou
rozporu s veřejným pořádkem či dobrými mravy. Pojem veřejného pořádku je
zákonodárcem vnímán v širokém slova smyslu a odpovídá v podstatě pojmu
veřejného zájmu, lze jej chápat jako souhrn pravidel nebo zásad chování, na
kterých celá společnost trvá (viz např. Hendrych a kol.: Právnický slovník,
2009). Ohledně pojmu „dobré mravy" odkazuje odvolací orgán např. na
rozhodnutí Ústavního soudu České republiky ze dne 26. února 1998, sp. zn. II.
ÚS 249/97, ve kterém soud vyslovil, že „dobré mravy jsou souhrnem etických,
obecně zachovávaných a uznávaných zásad, jejichž dodržování je mnohdy
zajišťováno i právními normami tak, aby každé jednání bylo v souladu
s obecnými morálními zásadami demokratické společnosti. Tento obecný

9
horizont, který vývojem společnosti rozvíjí i svůj morální obsah v prostoru a
čase, musí být posuzován z hlediska konkrétního případu také právě v daném
čase, na daném místě a ve vzájemném jednání účastníků právního vztahu."
Vzhledem k tomu, že Česká republika, naše společnost, spočívá nyní na
principech demokratického právního státu a ctí práva a svobody člověka a
občana (viz čl. 1 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústavy České republiky), je
nutné posoudit označení, které vyvolává asociace s činností subjektu, který
tyto základní principy demokratického právního státu potlačoval, jako
označení, které je v rozporu s veřejným pořádkem a dobrými mravy. Proto je
takové označení vyloučeno ze zápisu do rejstříku ochranných známek.
K tvrzení přihlašovatele, že odůvodnění napadeného rozhodnutí se
opírá o jiný zákon než zákon o ochranných známkách (přihlašovatel má patrně
jiným zákonem na mysli zákon č. 198/1993 Sb.), odvolací orgán uvádí, že
v postupu orgánu prvého stupně neshledal žádnou nesprávnost. Jak bylo výše
uvedeno, je zcela v diskreční pravomoci Úřadu posoudit, zda přihlašované
označení je/není způsobilé k zápisu do rejstříku ochranných známek podle
ustanovení § 4 zákona o ochranných známkách. Tam, kde zákon užívá
neurčité právní pojmy (mezi které je bezpochyby nutné zařadit i „dobré mravy"
a „veřejný pořádek"), je na rozhodujícím orgánu, aby aplikaci těchto neurčitých
právních pojmů v kontextu projednávaného případu řádně odůvodnil. Orgán
prvého stupně řízení proto zcela logicky a správně opřel své odůvodnění o
ustanovení zákona č. 198/1993 Sb. Přihlašovateli tedy nelze v tomto tvrzení
přisvědčit. Ostatně pokud se týká symbolů komunistické ideologie, napadené
rozhodnutí vychází z konstantní judikatury (viz např. rozhodnutí ve věci
přihlášky kombinované ochranné známky ve znění „KGB Amplification" zn. sp.
O-195936).
Pokud přihlašovatel ospravedlňuje podání předmětné přihlášky
ochranné známky řádně provedenou registrací jako politické strany, kterou
provedlo Ministerstvo vnitra ČR v souladu se zákonem č. 424/1991 Sb., o
sdružování v politických stranách a politických hnutích, odvolací orgán k tomu
konstatuje, že postupy, na kterých stojí jednak řízení o registraci politické
strany podle zákona o politických stranách a jednak řízení o zápisu ochranné
známky, jsou odlišné. Ministerstvo vnitra ČR zaregistruje politický subjekt

10
(stranu či hnutí), pokud to nevylučuje ustanovení § 4 tohoto zákona (výluky
z registrace jsou především z důvodu, pokud žádající subjekt vyvíjí takovou
činnost, která porušuje ústavu a zákony nebo jejíž cílem je odstranění
demokratických základů státu, která směřuje k uchopení a držení moci
zamezujícímu druhým stranám a hnutím ucházet se ústavními prostředky o
moc, nebo která směřuje k potlačení rovnoprávnosti občanů, nebo pokud jeho
program nebo činnost ohrožují mravnost, veřejný pořádek nebo práva a
svobodu občanů). Je tedy zřejmé, že registrující orgán se zaměřuje především
na program a činnost registrovaného subjektu.
Pokud se ovšem týká postupu při zápisu ochranné známky, k němuž je
příslušný Úřad, tento posuzuje v rámci věcného průzkumu přihlášky pouze
přihlašované označení jako takové, nikoli činnost přihlašovatele, a to podle
ustanovení §§ 4 až 6 zákona o ochranných známkách. Jak ostatně uvedl již
orgán prvého stupně řízení, podmínky pro zápis přihlašovaného označení do
rejstříku ochranných známek jsou upraveny zcela nezávisle na podmínkách
pro registraci politických stran (analogie s rozsudkem Nejvyššího správního
soudu ze dne 5.12.2007 č.j. 3 As 29/2007-95).
Konečně k argumentu přihlašovatele, že při podání projednávané
přihlášky ochranné známky byl veden snahou odlišit se od ostatních subjektů,
a to nejen svým programem, ale i svým označením, odvolací orgán považuje
za nutné připomenout, že známkové právo se primárně zabývá označeními
k rozlišení obchodního původu zboží, nikoli těmi, jejichž hlavní funkcí je
odlišení např. obchodních korporací nebo dokonce politických stran či hnutí
mezi sebou. Pokud se týká odmítnutí zápisu přihlašovaného kombinovaného
označení ve znění „Komunistická strana Československa KSČ" do rejstříku
ochranných známek, je nutné přihlašovateli připomenout, že toto odmítnutí
nemá za následek zákaz užívání tohoto označení. Přihlašovatel může nadále
toto své označení užívat, pod svým názvem činit právní úkony, tedy nadále
bude tento název sloužit k odlišení od ostatních subjektů. Pouze nebude moci
uplatňovat práva k tomuto označení vyplývající z vlastnictví ochranné známky
tak, jak je upravuje ustanovení § 8 zákona o ochranných známkách. Nicméně
právní řád oprávněnému majiteli (nezapsaného) označení dává i další
možnosti v případě porušování práv k tomu označení, která přihlašovateli
zůstávají, i přes zamítnutí jeho přihlášky ochranné známky, zachována.

11
Vzhledem k tomu, že rozkladem napadené rozhodnutí bylo po stránce
věcné i formální v souladu s právními předpisy, nebyl shledán důvod pro jeho
zrušení nebo změnu. O rozkladu bylo rozhodnuto tak, jak je vpředu uvedeno.
P o u č e n í
Proti tomuto rozhodnutí se nelze ve smyslu ustanovení § 91 odst. 1
zákona č. 500/2004 Sb. dále odvolat.
Mgr. Ing. Josef Kratochvíl